Kycklinggryta!

Eftersom Arvid om 2 veckor blir 8 månader så tänkte jag att han skulle få testa ytterligare en sammansatt maträtt så lagade jag kycklinggryta med ris! Gick hur enkelt som helst att göra! Skönt att kunna varva hemlagat med fabriksgjord burkmat! Nästa gång ska jag ge mig på att göra någonting med någon fisk, typ lax eller torsk.

Sedan ska vi testa en annan spännande matgrej som en gammal studiekamrat till mig tipsade om! Återkommer senare om det ämnet!


"Hmm, vad är det här?"


"Mmmm, det får väl godkänt!"

Här är receptet som jag utgick ifrån:

Kycklinggryta med ris (från 7-8 månader)

2 kycklingfiléer
3 dl krossade tomater
Ca 80 g palsternacka
1 gul lök
Ca. 80 g morot
1 dl blandade grönsaker (majs, ärta, paprika)
2 tsk idealmjöl (alt. Maizena)
2 msk rapsolja
2 tsk basilika
2 tsk timjan
1 nypa vitpeppar
1 dl ris (utan salt!)
  1. Skala och finhacka moroten, löken och palsternackan och låt koka i fem minuter i så lite vatten att det precis täcker rotfrukterna.
  2. Koka riset i en separat kastrull enligt anvisningar på förpackningen. Salta inte!
  3. Rör ner kycklingen och de krossade tomaterna. Krydda med basilika, timjan, paprikapulver och vitpeppar och låt puttra i ca 15 minuter.
  4. Rör ner maizena/vetemjölet i ¼ dl vatten och tillsätt i kycklinggrytan under omrörning och låt koka upp igen. Tillsätt sedan rapsoljan.
  5. Blanda allt och mixa i matberedare för att få en bra konsistens. Späd ev. med lite vatten.

Totalt sett blev det nästan 1300 g barnmat, och Arvid som äter sisådär 110 g mat + 75 g fruktpuré, så ger det honom hela 12 portioner!


Locken är från Lidodido.
Publicerat: 2011-08-03 @ 19:00:00


1 kommentarer
Postat av: Maria

Åh vilka smarta lock, var har du hittat dessa?

2011-08-03 - 19:49:28 | URL: http://mischomascho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!