Mumma kardemumma!

Utöver min sedvanliga kladdkaka med touch av Cointreau och Baileys, så har jag nu utökat kategorin snabb-bakat med en hederlig kardemummaka! Lätt som en plätt... eller jaa.. kaka...



Ingredienser:
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk kardemummapulver (alt. nystötta kardemummakärnor)
  • 1½ dl socker
  • 2 msk smör eller margarin (jag använder flytande smör)
  • 2 dl mjölk
Garnering:
  • pärlsocker
Gör så här:
  1. Blanda de torra ingredienserna till kakan i en skål.
  2. Finfördela matfettet i mjölblandningen.
  3. Tillsätt mjölk.
  4. Häll smeten i en smord, bröad form, rund bakform (ca. 24 cm) med avtagbara kanter.
  5. Strö på pärlsockret
  6. Grädda kakan på galler nederst i ugnen i 200°C, ca 25 min (tills kakan är torr i mitten)
  7. Låt kakan svalna något under bakduk innan servering.
Blir det över, så smakar den utmärkt dagen efter också och den går även att frysa in, om inte den redan tagit slut...
Publicerat: 2011-09-24 @ 20:47:44


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!