Hemlagat!

Idag så lagade jag Arvids första hemgjorda köttfärssås med pasta! Gick hur enkelt som helst att göra! Nästa gång gör jag nog en dubbel sats och så gör jag den liiite lösare då jag kör den i mixern, eftersom han inte riktigt gick med på den lite tjockare konsistensen. Sedan smakade den ju mer än den köpta varianten också. Få spä ut den jag gjorde idag och så får vi öva lite till! För när du blir äldre så kommer du ju att få äta vår köttfärssås!

Skulle vilja ha ett gott recept på kycklinggryta med ris och så en fiskrätt, som man kan göra i storkok. Någon som har något bra recept i bakfickan?


"Jag är lite skeptisk, mamma!"

 


"Urk, konstigt mamma!"


Här är receptet som jag utgick ifrån:

Köttfärssås med pasta (från 6 månader)

För att undvika att nötfärsen blir för hård vid stekning så är det fiffigt att "koka" den klar i tomatsåsen!

1 liten gul lök
1 liten morot
2 msk flytande margarin
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
200 g nötfärs
1 vitlöksklyfta
3 tsk oregano
ca. 150 g pasta
  1. Skala lök och morot. Hacka löken mycket fint och riv moroten.
  2. Smält margarinet i en stekpanna och mjukstek lök och morot på låg värme ett par minuter.
  3. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré och nötfärsen.Rör om ordentligt och låt småputtra 10 minuter.
  4. Smaksätt till slut med pressad vitlök och söndersmulad oregano.
  5. Koka upp pasta i rikligt med vatten och salta inte!
  6. Kör ihop allt i en matberedare till önskad konsistens.

Totalt sett blev det nästan 1000 g barnmat, och Arvid som äter sisodär 100 g matpuré + 75 g fruktpuré, så ger det honom hela 10 portioner!
Publicerat: 2011-07-17 @ 15:01:00


1 kommentarer
Postat av: Tina

Hittade hit till din fina blogg via mammabloggar. Jag har också en son som heter Arvid, född oktober 2010. Kul! :)

Undrar bara var du hittat de söta barnmatsburkarna som du har bild på i det här inlägget.

2011-07-31 - 09:33:07 | URL: http://blog.ferngard.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!