Laxgryta!

Nu känns det som jag har kompletterat Arvids matförråd! Nu är är smakportionernas tid förbi, nu är det sammansatt mat med mera smak och grövre konsistens som gäller! För nästa vecka blir han hela 8 månader! Tiden går så fort! Min tanke är att så småningom byta ut eftermiddagsgröten mot ytterligare ett lagat mål.

Tidigare så har jag gjort spaghetti och köttfärssås och kycklinggryta med ris. Lyckligtvis så gillar han hur jag kryddar maten (ingefära, citron, paprika, olika peppar etc.) med tanke på hur jag lagar vår egen mat!

Han är en väldigt matglad liten kille! Tur är väl det eftersom han förbrukar massor med energi så mycket som han rör sig! Inte ens på skötbordet kan han ligga stilla, vi har ofta brottningsmatcher när vi ska byta blöja!

Ska även testa att ge honom plockmat, så som majskorn och ärtor som han kan få sitta och pilla i sig! För att att smörgåsrån och majskrokar går numera som en dans!


"Hmmm.."


"Nam-nam!"

Här är receptet som jag utgick ifrån:

Laxgryta (från 7-8 månader)

2 st laxfiléer
6-8 potatisar
3 morötter
½ purjolök
2 dl ärtor
2 msk pressad citron
2,5 dl laktosfri grädde
1 msk Maizena alt. idealmjöl
3 st pepparkorn
1 st rosépepparkorn
1 st grönpepparkorn
persilja (torkad eller färsk)
dill (torkad eller färsk)
ingefärakrydda
paprikakrydda
  1. Skala och skär alla grönsakerna i bitar.
  2. Koka först potatisen i lite vatten i en stor gryta.
  3. Släng efterhand ner morötter, purjolök, ärtor och lax.
  4. Lägg pepparkornen i en tesil och lägg ner denna i grytan.
  5. Häll över grädden och koka tills alla grönsaker är mjuka och laxen är genomkokt.
  6. Strö över mjöl, persilja, dill, ingefära och paprika.
  7. Ta bort tesilen med pepparet.
  8. Mixa till lagom konsistens.
Totalt sett blev det nästan 1200 g barnmat, och Arvid som äter sisådär 110 g mat + 75 g fruktpuré, så ger det honom 11 portioner!


Valde laktosfri grädde, eftersom jag inte vet hur han reagerar på vanlig ännu.
Publicerat: 2011-08-14 @ 08:00:00


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!